För att lyckas med ditt klädmärke och för att kunna sälja din kollektion, så måste du också lyckas med marknadsföringen. Utan marknadsföring kommer ingen att upptäcka ditt märke.
Marknadsföring
Det finns människor som älskar marknadsföring, och så resten av befolkningen. Om du går igång på marknadsföring, så har du säkert redan koll på olika strategier. Om marknadsföring inte är ett intresse, så kan det vara klokt att både läsa på, men också ta hjälp av en marknadsföringskonsult. Du bör börja med marknadsföringen innan du har skapat din första kollektion.
Internet
Ett tips är att samarbete med olika influensers, YouTubers och bloggare. Tänk också på att ha ett bra klädnamn, ett namn som kommer skapa mersmak hos dina potentiella kunder. När du har kommit på och registrerat ditt företagsnamn hos Bolagsverket, så bör du skaffa domännamnet, så att du har en bra hemsida. Det är viktigt att ditt klädmärke och domännamn är detsamma – annars blir det svårt för kunderna att hitta till din sida. När du har startat din första kollektion, kan du använda internet för att skapa digitala modevisningar, för att på så sätt nå nya kunder. Du kan också behöva ge bort kläder i början, gärna till personer som har många följare på nätet, så att dina kläder börjar att synas.