Att starta ett klädmärke är egentligen detsamma som att starta ett företag. Hur ska du tänka när du startar ett företag?
Företag
Det är relativt enkelt att starta företag i Sverige. Vem som helst kan gå in på Skatteverkets hemsida och genom sitt personnummer starta en enskild firma, förutsatt att du är myndig och inte har näringsförbud. Du kan alltså enkelt börja sy kläder i ditt hem, och sedan sälja dem till fysiska butiker eller online – redan nästa vecka. Men självklart är det svårare än så att verkligen lyckas med ett företag som i slutänden går runt ekonomiskt och också generera en vinst. Det kan vara klokt att gå en starta företagskurs, läsa böcker och ta till dig all kunskap som du kan få. Tala också med andra företagare, även om de inte verkar i samma bransch som du. Har du en möjlighet att få kontakt med en person som arbetar inom modebranschen och som skulle vilja vara din mentor, så har dina chanser att lyckas med ditt klädmärke stigit.
Det vanligaste företagsformerna i Sverige är enskild firma eller aktiebolag. Enskild firma innebär att du ansvarar för företaget både ekonomiskt och juridiskt. Företaget är alltså kopplat till ditt personnummer. Men du behöver inte ha något kapital eller en affärsplan för att sätta igång. Om du ska starta ett klädmärke och kunna leva på det, är det dock klokare att starta ett aktiebolag. För att starta ett aktiebolag behöver du ha ett grundkapital på 25 000 kronor. Då ett aktiebolag är en egen juridisk person, innebär det att det är bolaget som tar både den juridiska och ekonomiska smällen vid problem. Du kan alltså inte gå i personlig konkurs. En annan fördel med ett aktiebolag är att du kan anställa folk.
När du startar ett företag behöver du också komma på ett bra företagsnamn. Tänk på att du måste ha ett namn som inte är upptaget. Det är inte heller möjligt att försöka åka snålskjuts på andra kända märken. Du kan inte starta ett klädföretag som heter Odd Monni, utan du måste ha ett eget namn. Namnet får inte associeras med ett annat annat företag inom din bransch.
Marknadsföring
Då det tar lång tid att bygga upp ett märke är det också klokt att börja med marknadsföringen redan på planeringsstadiet. Skaffa hemsida – så att ingen hinner ta ditt domännamn! – och även konton på sociala media. Du kan faktiskt använda företagets uppbyggnad som en del av själva marknadsföringen. Låt folk följa din resa med att starta ett klädmärke, så har du redan en intresserad grupp när första plaggen kommer.