Idag är det möjligt för den kunnige och klädintresserade att starta ett eget modemärke. Det kräver hårt arbete och mycket planering för att lyckas. Idag kan du dock starta ett klädmärke oavsett var du bor, då mycket av försäljningen sker på nätet. Du kan alltså skapa kläder för Paris, samtidigt som du sitter i en by utanför Kalmar och njuter av grönskan. Det första som du behöver göra är en marknadsanalys.
Marknadsanalys
En marknadsanalys är en analysering av marknaden. Innan du startar ditt klädmärke behöver du analysera och verkligen förstå dig på den bransch som du ska arbeta i. Modebranschen är stor och idag finns det många klädmärken, både svenska och utländska, som du måste konkurrera med. Det stora klädermärkena som H&M eller Esprit, har funnits i årtionden och kan därför sälja allt från sportjackor till jeans. Men att komma som nykomling är mycket svårare. De designers som klarar av att bygga upp ett modemärke riktar sig ofta till en smal målgrupp. Istället för att vända sig till både män och kvinnor i alla åldrar, så väljer de antingen bara män, kvinnor eller tonåringar. Ett annat sätt är att vända sig till en riktad målgrupp. Det kan vara särskilda ridkläder, gothkläder eller kläder för gravida. Genom att göra en marknadsanalys kan du ta reda på vilken slags kläder som verkligen kommer att fungera – som det alltså finns en efterfrågan på. Om ditt intresse och din begåvning är att designa streetwear kläder, så bör du självklart skapa ett modeföretag kring det, istället för att satsa på gravida kvinnor – det som vi tycker om att göra lyckas vi alltid bättre med. Men genom att göra en marknadsanalys kan du se vilka slags kläder som har stor efterfrågan inom just den nisch som du är intresserad utav. Är det många tjejer som skulle vilja ha sportiga kjolar eller saknas det färgglada skor? Du bör ta reda på vad som saknas på marknaden redan innan du startar ditt företag.
Hur gör man en marknadsanalys?
Hur ska du analysera modemarknaden? För det första är det viktigt att starta i tid. Att bygga upp ett klädmärke kräver både ett visst kapital och mycket tid. Du gör det inte på ett år. Genom att tänka långsiktigt kan du också göra flera marknadsanalyser. Börja med att göra en bredare analys, både genom att kontakta potentiella kunder, men också genom att du själv kollar upp hur många företag som finns inom din nisch. Efter den första analysen, gör du en ny analys baserad på de uppgifter som du har fått fram. Om din drömmarknad är helt mättad, hur kan du då gå vidare? Eller om du vill designa sportiga kjolar, men den målgrupp som du har haft i åtanke inte verkar intresserade av sportiga kjolar? Vilken målgrupp kan du då vända dig till? När du gör en marknadsanalys bör du också kontakta särskilda företag som hjälper dig. De har större kunskap om hur man bäst analyserar en bransch, och de är inte heller lika emotionellt engagerade i ditt företag: de kan se vilka fallgropar som du är på väg att falla i.